Søk i denne bloggen

mandag 19. september 2011

mandag 190911

 Kort innpå med dagens sitat:
"Forventningen om raske og radikale endringer i skolen med bruk av nye teknologier har i mange sammenhenger blitt skapt uten tilstrekkelig forståelse for at endringene tar tid, og for at de nye verktøyene og arbeidet med dem lett kommer i konflikt med allerede etablerte aktiviteter og former for styring av skolens innhold". 
(Erstad og Hauge 2011, s.37).

4 kommentarer:

  1. Hei og gratulerer med bloggen! Ikke vær for nøye med skirvefeil og setningsoppbygging. Skriv som det faller deg inn!

    Kjenner du deg igjen i sitatet fra Erstad og Hauge? For relativt få år siden var det relativt mange som trodde at digitale teknologier skulle reformere/revolusjonere all utdanning slik vi kjenner den. Det var det også mange som trodd om film, TV, video osv. ... (Men er sammenligningen egentlig holdbar?)

    SvarSlett
  2. Hauge er inne på det sammen når han sammenligner innføringen av åpne skoler på 70-tallet og innføringen av digitaliseringen i vår tid, ting tar tid. (Erstad og Hauge (red.), 2011)
    Jeg jobber i en åpen skole fra 1974, har tidligere jobbet i to andre åpne skoler. Min erfaring er at både når det gjelder tilpassing av undervisningen og læringsarbeidet til det åpne skolelandskapet og arbeid med IKT, er det stor variasjon i hvor langt vi har kommet innad på den enkelte skole. Det er svært person (og leder) avhengig. Det kan være lett å slå seg til ro med at ting tar tid. Utfordringen ligger i å finne balansepunktet mellom respekt for at store endringsprosesser tar tid, og å være pådriver og tilrettelegger for at endring skal skje.

    SvarSlett
  3. Fint å få uthevet dette, blir litt blind når man bare leser på egen hånd og ikke bearbeider det sammen med noen. Skal gjerne se det blir nyttig med blogging... :)

    SvarSlett
  4. Kjenner du deg igjen i sitatet fra Erstad og Hauge? Ja, det vil jeg påstå. Disse tankene om revolusjonering av undervisning ble vi forespeilet som barn. Vi ble foret med Science fiction- aktige betraktninger om fremtiden. Vi gledet oss til år 2000. Da skulle bilene ikke lenger trenge vinterdekk for de hadde ikke hjul og husarbeid en saga blott. Vi hadde jo Roboter til den slags. Skole skulle foregå på skjerm. En lærer var nok for alle elever på samme trinn osv.
    Personlig mener jeg at mange av disse "nye" mediene har stort potensiale som læremiddel. Med tanke på om sammenligningen egentlig er holdbar er jeg usikker. IKT gir mange flere muligheter enn f.eks film fordi en kan kombinere og fragmentere som en vil. Men den største ulikheten er kanskje tilgang, brukervennlighet, det sosiale og identitetsbyggingen som skjer ved bruk av IKT. IKT spiser inn i seg alle de gamle "nye" mediene og gjør alt tilgjenngelig samtidig. Kanskje har ikke ikt hatt så voldsom påvirkning i klasserommet, men ikt har og har hatt en voldsom påvirkning i de enkeltes liv. Både privat og i "arbeidsforhold". IKT er viktig som kunnskapsbase, underholdningssentral, sosial arena osv.

    SvarSlett